Wypadanie włosów

Wypadanie włosów dotyczy kobiet i mężczyzn i jest poważnym problemem, gdyż to właśnie włosy są wizytówką twarzy, atrybutem urody i atrakcyjności. Intensywne wypadanie włosów może spowodować łysienie. Utrata włosów staje się często problemem fizycznym i psychicznym, ponieważ może skutkować depresją i obniżoną samooceną.

Przyczyny wypadania włosów mogą wynikać ze stresu, chorób skóry głowy (łupież, łojotok), chorób ogólnych (nowotwór, schorzenia tarczycy). Wypadanie włosów może być efektem ubogiej diety, braku witamin, zaburzeń krążenia, zmian w gospodarce hormonalnej (ciąża, laktacja). Włosom szkodzą również zabiegi wykorzystujące substancje chemiczne. Łysienie na skutek farbowania i trwałej ondulacji jest w pełni odwracalne.

Łysienie dzielimy na bliznowaciejące (wtórne) i niebliznowaciejące (pierwotne). Ta druga forma występuje zazwyczaj jako łysienie plackowate i androgenowe.

Początki łysienia plackowatego są nagłe, mogą pojawić się w różnym wieku pod postacią ograniczonych ognisk wyłysienia na skórze głowy. Liczba okrągłych ognisk wzrasta, co prowadzi do całkowitego wyłysienia lub równomiernej utraty włosów. Przyczyny łysienia plackowatego to ogniska zakaźne w organizmie, zaburzenia gruczołów wewnątrzwydzielniczych, autoagresja, zaburzenia psychosomatyczne i neuropatia. Łysienie plackowate charakteryzuje się skłonnością do samoistnego odrostu włosów.

Nabyte łysienie o charakterze odwracalnym towarzyszy takim schorzeniom, jak niedoczynność przysadki, niedoczynność i nadczynność tarczycy, niedoczynność przytarczyc, cukrzyca. Często pojawia się łącznie z chorobami zakaźnymi. Wypadanie włosów nabyte może pojawić się 11-16 tygodni po porodzie.

Łysienie odwracalne może być spowodowane lekami, chemioterapią, radioterapią, retinoidami, hiperwitaminozą A i PP, kosmetykami używanymi do ondulacji, rozjaśniania i farbowania włosów, które zawierają w swym składzie bithinol, para-związki, amoniak, perhydrol czy tioglikolan amonowy, w przebiegu niedożywienia, niedoborach witaminowych, niedokrwistości, w okresie menopauzy.

Łysienie androgenowe ma swoje przyczyny w zaburzeniach o podłożu hormonalnym polegających na nadmiernej produkcji androgenu. Często są one także powodem łojotoku, trądziku i hirsutyzmu, czyli porostu włosów u kobiet w miejscach, w których owłosienie jest charakterystyczne dla mężczyzn. Łojotok sprawia, że wypadanie włosów jest bardziej intensywne, a trądzik dosyć dotkliwy. Łysienie androgenowe rozpoczyna się u nasady czoła i powoduje stopniowo pogłębiające się zakola.

Łysienie bliznowaciejące (wtórne) powstaje na skutek bliznowacenia owłosionego fragmentu skóry. Blizny są stanem przejściowym schorzeń oraz urazów włosów i skóry: oparzenia II i III stopnia, ciężkie postacie półpaśca, niektóre grzybice, choroby bakteryjne, toczeń rumieniowaty, twardzina skóry i liszaj płaski. Szybkie rozpoznanie i podjęcie odpowiedniej terapii ograniczają wielkość łysienia.

Leczenie łysienia nie zawsze przynosi skutki, dlatego ważne jest łączenie środków farmakologicznych z zabiegami o działaniu pobudzającym, zwiększającym ukrwienie skóry i odżywiającym mieszki włosowe. Takie zabiegi hamują postęp łysienia, a w rezultacie włosy odrastają.

Proponowane zabiegi:

Czytaj również: Trychologia