Wrastający paznokieć

Problem wrastającego paznokcia pojawia się stosunkowo często. Dolegliwość spowodowana jest przez sprzyjające warunki anatomiczne oraz nieprawidłowe obcinanie paznokci, ich nadmiernie krótkie przycinanie, obcinanie „na okrągło”, a zwłaszcza głębokie, okrągłe „podcinanie”. Aby temu zapobiec należy obcinać je prosto, nadając płytce kształt łopatki, a ostre brzegi delikatnie wygładzać pilnikiem.
ross fraser
Jeszcze do niedawna jedynym sposobem leczenia (niestety nadal powszechnie praktykowanym) było zerwanie paznokcia. Samo zerwanie paznokcia jest jednak jedynie sposobem na krótkotrwałą ulgę dla pacjenta ponieważ nowy paznokieć wyrasta „starym torem” i cały problem zaczyna się od nowa. Właściwie wykonany zabieg chirurgiczny polega na wycięciu brzegu paznokcia wraz z tzw. łożyskiem (macierzą) paznokcia, z którego mogłaby odrosnąć nieprawidłowa płytka paznokciowa. Bardzo ważne – przy zabiegu chirurg nie zdejmuje paznokcia – nie jest to potrzebne! Ważne jest by po wycięciu chirurg nadał odpowiedni kształt brzegowi paznokcia tak aby rósł on prawidłowo.
onyklip

Zabieg chirurgiczny napotyka jednak na ograniczenia: w okresie zaostrzenia choroby, gdy toczy się w paluchu proces ropny powinno się zastosować wstępne leczenie zachowawcze (nieoperacyjne). Po ustąpieniu procesu ropnego i poprawie stanu miejscowego można zastosować leczenie operacyjne (zabiegowe), radykalne.

Chociaż jest to stosunkowo drobny zabieg chirurgiczny to wiąże się z typowymi dolegliwiściami pozabiegowymi. Po zabiegu zalecane jest leżenie z uniesioną nogą przez jeden dzień, co ogranicza dolegliwości i zapobiega krwawieniu. Po tygodniu należy udać się powtórnie do lekarza na zdjęcie szwów. Udając się na zabieg dobrze jest zabrać ze sobą obszerniejszy but, lub sandałek, aby zmieścił się opatrunek. Jak po każdym zabiegu chirurgicznym istnieje ryzyko powikłań, ropienia rany itp.

Na szczęście z pomocą przychodzi współczesna medycyna, która obecnie w zdecydowanej większości przypadków wrastającego paznokcia radzi sobie bez skalpela w o wiele mniej radykalny sposób. Nowe techniki polegają na zakładaniu różnego rodzaju klamr, których działanie polega na długotrwałym odginaniu paznokcia ku górze (klamra zakładana jest na okres kilku miesięcy). W ten sposób paznokieć odzyskuje właściwy kształt i kierunek wzrostu.
paznokiec

W porównaniu z metodami chirurgicznymi klamry mają wiele zalet:

zabieg jest nieinwazyjny
zakładanie klamry jest mało bolesne (znieczulenie nie jest stosowane)
można je zakładać nawet przy ostrych stanach zapalnych
nie prowadzą do powikłań
brak dolegliwości pozabiegowych
uzyskuje się bardzo dobre, długotrwałe efekty lecznicze