Sonoforeza

Do zabiegów medycznych, diagnostycznych a ostatnio także zbiegów dermatologiczno-kosmetycznych od dawna stosowane są fale dźwiękowe o różnej częstotliwości.

W dermatologii i kosmetyce znajdują zastosowanie ultradźwięki o częstotliwości 3MHz, 1MHz oraz od 22-30tys.Hz. Ostatnie badania wykazały ,że najlepszą penetrację w skórze uzyskuje się przy małych częstotliwościach dźwięków.

Działanie ich opiera się głównie na działaniu mechanicznym, termicznym, chemicznym. Działanie mechaniczne powoduje mikromasaż tkanek, termiczne działanie prowadzi do przekrwienia i rozpulchnienia, chemiczne -powoduje zmiany strukturalne białek w komórkach skóry. Ułatwia to penetrację substancjom leczniczym, preparatom, które działają uszczelniająco na naczynia krwionośne, zmniejszają rumień, przyspieszają leczenie zmian trądziku pospolitego i różowatego. Zaleca się je także w leczeniu skóry suchej, złuszczającej się, niedotlenionej, wiotkiej, poszarzałej, z objawami zmęczenia i pierwszymi zmarszczkami (przede wszystkim wywoływany przez nie efekt sonoforezy – głębokie wtłaczania preparatów do skóry – tak modnie dziś nazywaną mezoterapią bezigłową).

Zastosowanie ultradźwięków znajduje również w zwalczaniu cellulitu ,gdyż przyspieszają metabolizm i rozpad komórek tłuszczowych, działają mechanicznie powodując jakby rozpad skupisk tłuszczu, zwiększają ukrwienie i poprawiają krążenie .Jednocześnie wprowadzany jest preparat przyspieszający metabolizm kom tłuszczowych jak np. kofeina, escyna.

Zabiegi te można stosować samodzielnie jak i w skojarzeniu z innymi zabiegami.

Przeciwwskazaniami są:
  • ciąża,
  • choroby nowotworowe.

Zabiegi wykonuje się w zależności od schorzenia lub celu z różną częstotliwością.

Czytaj również:
  • kawitacja ultradźwiękowa